Så mycket betyder reklamskylten

Är det någon som minns den jättelika neonskylten som gör reklam för Stomatol? Den finns invid Slussen, mittemot Katarina-hissen. Den är gigantisk, och består av så många som 1361 glödlampor som tänds ett efter ett. Det som åskådaren ser när man tittat på skylten är hur en gigantisk tandborste får tandkräm ur en gigantisk tandkrämstub. Den sattes upp så tidigt som den 22 november 1909, av Såpasjuderiet Grumme & Son och har setts av miljoner människor. Den är så pass känd efter att ha figurerat i filmer som har filmatiserat boken ”Idag röd” av Stig Trenter och TV-serien ”Myggan”.

Reklamen får oss att reagera, associera och agera

Skylten får agera exempel på hur viktig en reklamskylt är för det som annonsörerna vill nå ut med till sina kunder; ”använd Stomatol nästa gång som du ska borsta dina tänder” – alternativt, ”Stomatol är en tandkrämstub som du kan borsta dina tänder med”. Hur var och en tolkar reklamskylten får vara upp till densamma, men ingen som ser skylten kan undgå reklamen.

Det är Public Relations – PR

Så är det så att man ägnar sig åt marknadsföring är skylten, kommunikationen och bilden, filmen och berättelsen om din varas förträfflighet mycket, mycket viktig. Att reklam kallas för Public Relations, är ingen slump. Som annonsör vill du komma i kontakt med dina kunder, få en relation till kunden, påverka honom eller henne och till slut få honom eller henne att göra precis det som du vill; köpa din vara.

Nya medier banar vägen för reklamen i framtiden

Hur man kommer i kontakt med en potentiell kund är sedan upp till dig som annonsör. Medierna blir alltfler. Och de blir alltmer oväntade. Det är numera på sajten Youtube, som reklamen slår igenom, framför allt till de unga. De mer traditionella annonserna i tidning och TV, bio-reklamen och annonspelarna finns ju kvar. Troligtvis kommer vi att se nya medier i framtiden. Kanske kommer vi att få reklamfilmer sända till våra mobiler allt efter som vi passerar affärerna när vi går i staden, eller reklam som poppar upp i våra digitala glasögon? Den som lever får se.

Reklam som inte ser ut som reklam

Idag ser vi reklam som inte alltid är uppenbar reklam. Vi ser unga människor som agerar ”influencer”; någon som påverkar alla dem som följer dem på sociala medier. Den mest kända är den unga kvinna som kallas Blondinbella. Tidigt blev hon miljonär när hon bloggade om vilka kläder hon bar, väskor som hon gillade, resor som hon gjorde, vilka hantverkare som hon anlitade och så vidare och så vidare. I hennes spår har det dykt upp många fler påverkar sina följare på Facebook, på Instagram, Snapchat och framför allt på Youtube.