Att upprätta en ekonomisk plan för BRF är inte något man kan avstå från att göra. Det ingår i det åtagande en BRF har för att kunna upplåta bostäder. M a o är korrekt info helt nödvändig.
Att bo i BRF är populärt, speciellt i storstäder. Att köpa en bostad, eller rättare sagt rätten att bo i densamma, anses som en bra boendeform och ett tryggt alternativ för de boende. Detta ställer förstås stora krav på en BRf som förening och kräver att man har en god och ordnad ekonomi.
För att alla BRF ska ha en transparens i verksamheten behövs dokument där man kan se information om både föreningen som sådan och dess ekonomiska ställning. Det finns alltså en rad områden som ska redovisas, och det hela benämns ekonomisk plan. Den ska upprättas och revideras och registreras.
En korrekt ekonomisk plan för BRF kräver kompetens
Som BRF har man inte alltid den typen av kompetens inom själva föreningen – det kan bero på föreningens storlek eller på hur gammal föreningen är. Det får ändå alltid anses som väl använda pengar att ta experthjälp då ekonomisk plan för BRF ska upprättas. Man behöver ha en korrekt och godkänd plan registrerad hos Bolagsverket för att verksamheten ska godkännas och fungera.
En komplett plan ska innehålla både formalia och en beskrivning av fastigheten. Kostnader för underhåll och liknande samt finansiering ska också framgå. De driftskostnader som bostadsrättsinnehavare ska stå för måste också de listas. Ekonomisk plan är ett viktigt dokument i en BRF. Läs mer om ekonomiska planer på den här hemsidan: https://www.ekonomiskplanbrf.se/