Vem får stärka ditt varumärke?

Ett starkt varumärke är värdefullt för ett företag. Det räknas som en immateriell tillgång, som kan öka företagets inflytande och förhandlingsmöjligheter.

Många nystartade företag lägger ner stor ansträngning och mycket pengar på att skapa ett starkt varumärke. Det kan ta tid, men om det görs bra kan det ge företaget bättre lånevillkor och finansieringsmöjligheter, produkterna kan säljas till ett högre pris och det skapas en stor efterfrågan på varorna. Vill man sälja företaget får man också ut en högre summa. Varumärket är en immateriell tillgång precis som goodwill, för det är varken pengar eller varor, men ökar företagets marknadsvärde.

Skillnad mellan varumärke och brand

Ett varumärke kan registreras hos Patent- och Registreringsverket och får då symbolen ett inringat R, som betyder Registered Trademark. Registreringen gäller för tio år i taget, sedan måste den förnyas. Ibland ser man efter namnet ett upphöjt TM. Det kan vara ett trademark som är inlämnat för att bli registrerat, eller så vill man bara visa att varumärket är skyddat.

Ett varumärke behöver inte vara ett ord. Det kan också vara en logotyp eller ett speciellt ljud, som folk lätt känner igen. Ett välkänt varumärke kan säljas vidare eller hyras ut på licens och användas för helt andra produkter. Med uttrycket Brand för ett varumärke menar man bara marknadsvärdet bland allmänheten, och det har inga juridiska betydelser.

Vem ska vara frontfigur?

Man kan anlita en kändis för reklamkampanjer, eller till och med döpa produktserien efter en berömd idrottsman eller mästerkock. Allmänheten förknippar produkten med kändisen, och tanken är att denna varumärkesstrategi ska höja produktens värde. Exempelvis Mannerströms Köttbullar från Dafgård. Ett tyngdtäcke som rekommenderas av en idrottsman som Börje Salming får en helt annan status. Björn Borgs kalsonger är ett annat varumärke.

Men det finns en risk med varumärkesstrategin att låta en verklig person fronta företagets produkter. Personen kan tröttna, eller kräva mer pengar. Om personen gör något brottsligt, kan varumärket snabbt sjunka som en gråsten. Det skulle drabba alla som arbetar med produkten, både producenter och säljare. Därför väljer många en fiktiv person för reklam istället. Boxer-Robert är en animerad figur, som har blivit likvärdig med en kändis. Kalles Kaviar och butikerna med Galne Gunnar är andra exempel. Karlssons Klister har marknadsförts av en åsna. Alla använder Karlssons klister utom jag, för jag är en åsna, är deras kända slogan. Sedan är det ju billigare i längden med en påhittad figur, som kan användas gång på gång.