Så får du en bättre målgruppsanalys

Vet du precis vilka dina kunder är, eller annonserar du brett och lite på måfå? Kanske har du däremot spetsig och riktad annonsering mot helt rätt kunder redan idag. Om inte, kolla här.

När du driver en verksamhet som är beroende av kunder – oavsett om du säljer varor eller tjänster – behöver du ha bra koll på vilka som är din målgrupp. Frågar du någon som inte riktigt vet så svarar de – alla. För att du ska lyckas väl med din marknadsföring och få ut så mycket som möjligt av din annonsering måste du spetsa till den och ha budskap som träffar i hjärtat på kunden. Att lyckas med detta innebär att du behöver göra en ordentlig målgruppsanalys och ta reda på vilka dina kunder faktiskt är. Vilka är de, vad gillar de och vad triggar dem? För de annonser som är relevanta och lyckas väcka kundernas känslor är de annonser som funkar och som leder till köp.

Ta hjälp med grundarbetet

För att lyckas riktigt bra med din målgruppsanalys bör du ta hjälp. Det finns företag som är specialiserade på just den typen av arbeten – som har tillgång till databaser från både sifo och andra leverantörer så som mosaic-data. I dessa databaser finns resultat av undersökningar som gjorts både online och offline, utifrån enkäter och även utifrån faktiskt beteende. Dessa databaser används för olika typer av tabuleringar och kan berätta enormt mycket om din målgrupp, vilka de är, var de bor, vilka medier de konsumerar etc. Med hjälp av dessa data kan du därefter förstå hur du ska formulera budskap och utforma dina annonser för publicering i olika typer av medier avsedda för olika delmålgrupper.

Kvinnor och män

Tänk dig själv vilken typ av annonser som tilltalar just dig. Det är knappast samma annonser som tilltalar din partner eller din mamma. Dina barn är ännu mer svårflörtade, för de lär sig att selektera annonsbudskap från dag ett. Kanske vet du exempelvis att det enligt databaser är kvinnan i familjen som planerar och beställer semesterresor för både par och familjer. Därför kommer alla målgruppsanalyser inom resebolagen fram till att merparten av deras kampanjer både ska riktas mot och utformas för just kvinnor. Vad vet du om dina mönster? Troligen inte alls lika mycket som databaserna vet. Vad du gillar, vad du gör och vad du lockas av eller avskyr, det kan datorer svara på, medan vi själva sällan reflekterar över det på det viset.